Un Sant Jordi diferent
22 d'abril de 2020Aportacions del DPO a la CORONACRISI (4/05 -10/05)
2 de maig de 2020SETMANA 27/04-03/05/2020
Des del DPO i una setmana més, salutacions a totes les famílies del Col.legi Sant Vicenç! Esperant que la salut i els ànims de grans i petits no decaiguin, us fem arribar noves propostes i informacions que pensem que us poden interessar. Som-hi, doncs!
Recordeu que, cada setmana, la Maria Gallart (logopeda i MEE de l’escola) comparteix amb vosaltres un recull d’activitats logopèdiques adreçades a l’alumnat d’educació infantil i del cicle inicial sota el títol Coronalogopèdia, a les quals hi podeu accedir mitjançant l’enllaç inserit al missatge que rebeu via Telegram.
Per altra banda, tingueu en compte que la Pilar Díaz -psicòloga de l’equip- resta a la vostra disposició per atendre on line les consultes que li vulgueu fer. En aquesta ocasió, us tramet les següents orientacions:
Com afrontar el confinament
L’actual situació de confinament causada per l’aparició del coronavirus ens obliga a estar en contacte gairebé constant amb els nostres familiars o persones amb les que convivim.
També pot aparèixer l’avorriment, l’ansietat, la irritabilitat i la preocupació derivada de la crisi. La suma de totes aquestes circumstàncies condicionen el nostre estat d’ànim i poden afectar les interaccions amb la resta de les persones amb qui convivim, tot provocant que puguin aparèixer conflictes. El conflicte no és ni bo ni dolent, forma part de les relacions. El que és important és tenir eines per gestionar-lo i aprofitar així els desacords per tal d’evolucionar i millorar la relació amb canvis positius.
Cuideu la relació i la comunicació amb els altres
- Col·laboració i reforç positiu: mostreu gratitud pel compliment de les tasques acordades, tant amb els nens com amb els adults.
- Gestioneu bé les desavinences: si hi ha desacords i esteu afectats emocionalment, és millor deixar passar un temps, ja que “en calent” les coses acostumen a considerar-se més greus del que són i llavors és difícil accedir a la raó.
- Sigueu flexibles i comprensius amb les persones amb qui conviviu, tenint en compte que esteu vivint circumstàncies excepcionals.
- Sigueu previsibles: si percebeu que puja la tensió i que esclatarà una discussió, proposeu una activitat per a sortir de la situació.
Recomanacions envers els fills
- Cal acompanyar el malestar dels nens (queixes, enrabiades…) de forma empàtica i des d’una posició tranquil.la i contenidora, sense contagiar-se del seu mal humor.
- S’ha de deixar primer que els infants s’expressin i després, quan es mostrin tranquils, ja es podrà dialogar i raonar amb ells.
- En les discussions entre germans, no s’ha d’actuar com a jutge donant la raó a un d’ells, sinó que cal fer de mediador per ajudar-los a buscar sortides al conflicte, i si cal, fins i tot separar-los durant un temps fins que se’n pugui parlar.
- És necessari regular l’ús dels videojocs, les xarxes i la tecnologia per part dels nens de forma integrada amb la resta d’activitats, és a dir, vincular el seu ús al compliment de les seves responsabilitats, que es poden agrupar en quatre espais diaris:
- Feina: higiene personal, tasques escolars i domèstiques…
- Activitats conjuntes amb la resta de la família: àpats, veure pel.lícules o sèries, jugar…
- Dormir: 8 hores els adolescents i entre 10 i 12 hores els més petits (com més grans, menys hores els calen).
- Personal: ús de la tecnologia sota la supervisió dels pares que s’han d’assegurar que els continguts als que tinguin accés els fills/es -tant jocs com xarxes-, siguin adequats a la seva edat i s’utilitzin dins d’un horari establert.
La selecció que hem fet per a tots i totes vosaltres aquesta setmana és la que segueix:
- https://cavallfort.cat/
- https://cavallfort.cat/portfolio/el-tatano-172/→enllaços per accedir al web de les revistes infantils Cavall Fort i Tatano amb un munt de continguts accessibles gratuïts, a banda d’oferir-se la subscripció.
- https://www.socpetit.cat/educacio-prioritza-el-suport-emocional-a-lalumnat-de-cara-al-tercer-trimestre/→ dades respecte de com enfoca el Departament d’Educació el tercer trimestre d’aquest curs.
- http://ideosmedia.com/portfolio/50-experiencias-y-experimentos/→web amb propostes d’experimentació i creativitat per fer a casa.
- https://www.socpetit.cat/que-has-de-saber-sobre-les-mascaretes/→informació en relació a l’ús de les mascaretes.
- https://canalsalut.gencat.cat/web/.content/_A-Z/C/coronavirus-2019-ncov/material-divulgatiu/activitats-coronavirus-infants.pdf→material amb activitats relatives al coronavirus per a nens i nens d’entre 6 i 12 anys.
- https://tinyurl.com/yb5husw2→ article d’Ana Ayuste i Jaume Trilla publicat al El diari de l’educació, amb consideracions molt interessants de la situació actual.
- https://www.instagram.com/pintalapinca/→ conte d’Instagram de la campanya solidària Pinta la pinça.
I, finalment, ens acomiadem fins a la propera setmana amb una mica d’humor, que sempre és necessari! Ànims, tot anirà bé i ens en sortirem plegats!