Aportacions del DPO a la CORONACRISI (25/05 -29/05)

Aportacions del DPO a la CORONACRISI (18/05 -22/05)
15 de Maig de 2020
Pla d’obertura de l’escola en FASE 2
27 de Maig de 2020

Aportacions del DPO a la CORONACRISI (25/05 -29/05)

Salutacions des del DPO, famílies del Col.legi Sant Vicenç! Aquesta nova setmana de desescalada us oferim més propostes amb la finalitat que us puguin interessar. Ànims i endavant!

Recordeu que, cada setmana, la Maria Gallart (logopeda i MEE de l’escola) comparteix amb vosaltres un recull d’activitats logopèdiques adreçades a l’alumnat d’educació infantil i del cicle inicial sota el títol Coronalogopèdia, a les quals hi podeu accedir mitjançant l’enllaç inserit al missatge que rebeu via Telegram.

Per altra banda, tingueu en compte que la Pilar Díaz -psicòloga de l’equip- resta a la vostra disposició per atendre on line les consultes que li vulgueu fer. Aquesta setmana us vol parlar dels contes.

ELS CONTES

Mitjançant els contes, els infants fan més gran el seu món, aprenen a conviure, desenvolupen la seva imaginació i amplien els coneixements.

Els pares i les mares, quan expliquen contes, transmeten  emocions. Actualment, però, la falta de temps ha fet que els contes es vegin i s’escoltin sense la presència dels adults, de forma que sovint no se’n poden comentar els continguts.

Totes les històries parlen de les emocions bàsiques dels nens i les nenes: l’estimació als pares, la por a la soledat, la gelosia, les rivalitats i les ambivalències, etc. A més, se n’extrauen conclusions o aprenentatges.

Amb un llenguatge senzill, els contes ajuden a explicar alguns conceptes que són de difícil comprensió. Per exemple, com que els infants es poden arribar a identificar amb els animals, aquells contes on els animals protagonistes viuen aventures on pateixen, són agredits o bé actuen amb poca destresa, poden ajudar els infants a suportar situacions doloroses de la seva vida real.

Els nens i les nenes s’apropien de les històries i les recreen en el seu joc i en la seva fantasia -tot afegint els aspectes personals- cosa que els permet entendre les seves inquietuds i trobar solucions als seus problemes, amb una distància emocional de seguretat.

Els contes faciliten la creació d’un espai d’intimitat emocional i de comunicació amb els menuts, i afavoreixen l’establiment d’un vincle segur. L’hora del conte hauria de ser l’espai on l’adult dediqués un temps  als infants, en el qual aquests se sentissin protegits, reconeguts i atesos d’una manera propera i personalitzada.

Consells per educar amb contes:

–  Feu que explicar un conte sigui una rutina. Busqueu algun moment del dia en concret; per exemple, abans d’anar a dormir.

–  Si els nens i nenes saben llegir, el podeu explicar plegats.

–  Trieu contes per a educar emocions, transmetre valors, etc.

– Fomenteu el raonament  i l’empatia a través del conte, tot preguntant als nens i nenes com creuen que se senten els personatges, per què pensen que es comporten d’una manera determinada, com haurien actuat ells mateixos, si recorden haver viscut alguna situació semblant, etc.  

A continuació, aquesta és la llista d’enllaços que us volem fer arribar:

quadern infantil d’activitats del CNIG (Centro Nacional de Información Geográfica) per a la iniciació en el coneixement de la geografia i les ciències de la Terra de manera divertida a través de jocs i experiments, dirigit a infants a partir de 6 anys.

quadern d’activitats molt variades (motricitat gruixuda i fina, lectura, joc, treball de les emocions, etc.) elaborat per l’equip de psicòlegs de Proyecta i orientat especialment a infants amb TEA però també útil per a qualsevol nen/a d’E. Infantil.

diploma especial de l’Ajuntament de Sant Vicenç i la Policia Local per a lliurar als infants en senyal de reconeixement de l’esforç que estan fent durant el confinament. 

Acabem aquesta edició de les aportacions del DPO amb la informació del Departament d’Educació publicada el passat dimecres 20 de maig en relació al pla d’obertura dels centres per a finals d’aquest curs i per al proper:

pla-fase-1