SETMANA 6/04-12/04/2020
Hola de nou, famílies del Col.legi Sant Vicenç! Tot desitjant que estigueu tots i totes bé -grans i petits- malgrat les circumstàncies excepcionals en què ens trobem tots plegats, des del DPO volem continuar donant-vos suport i ànims i seguir al vostre costat, de moment, virtualment.
Recordeu que, cada setmana, la Maria Gallart (logopeda i MEE de l’escola) comparteix amb vosaltres un recull d’activitats logopèdiques adreçades a l’alumnat d’educació infantil i del cicle inicial sota el títol Coronalogopèdia, a les quals hi podeu accedir mitjançant l’enllaç inserit al missatge que rebeu via Telegram.
Per altra banda, tingueu en compte que la Pilar Díaz -psicòloga de l’equip- resta a la vostra disposició per atendre on line les consultes que li vulgueu fer. En aquesta ocasió, us fa arribar les següents informacions i reflexions:
L’ANGOIXA
L’angoixa es produeix perquè ens podem sentir indefensos i vulnerables davant la situació que estem vivint, quan hi ha un perill indefinit o una amenaça que pot aparèixer en qualsevol moment. No tothom sap manejar-se amb la incertesa o desconnectar de la preocupació constant.
L’angoixa es diferencia de la por en què aquesta darrera és funcional, té un origen exterior i ens ajuda a protegir-nos. Per això és important posar paraules a allò que sentim i perdre la por a les nostres fragilitats amb l’objectiu de poder-la dominar.
Hem d’escoltar l’angoixa que sentim. L’angoixa negada apareixerà en algun moment en forma de somatització o bé notarem que ens trobem cansats físicament perquè destinem tota l’energia a evitar-la.
Aquests dies és normal sentir angoixa. La preocupació constant es transforma en tensió muscular i símptomes d’ansietat com ara opressió al pit, tremolors, sensació d’ofec, palpitacions, mareig, molèsties abdominals…
Què ens pot ajudar?
- La relaxació progressiva de Jacobson, que consisteix a tensar i destensar la musculatura alternativament (cal practicar-la diàriament al menys durant dues setmanes).
- Fem respiracions diafragmàtiques: posem les mans a l’abdomen; inspirem i dirigim l’aire cap al ventre com si volguéssim empènyer les mans cap amunt. Com més s’eixampli el diafragma (múscul que està sota els pulmons) i més profundament respirem, més s’inflarà el ventre. Després de retenir uns instants l’aire, finalment l’expirem.
- Practiquem exercici físic a casa, ja sigui en família o de manera individual.
- No fem prediccions de futur basant-nos en pensaments catastròfics. Cal que ens connectem al present per a poder afrontar millor la situació.
- Prenguem una dutxa o un bany d’aigua calenta.
- Evitem la ingesta d’estimulants.
- No utilitzem les nostres emocions per interpretar la realitat; per exemple, quan estem decaiguts solem tendir a pensar que no ens en sortirem.
- Permetem-nos sentir les emocions tot acceptant la nostra fragilitat i, des del pensament, valorem la situació de manera realista tot confiant en què tenim recursos per afrontar-la.
- És saludable mantenir els espais de parella, de família, social (tot connectant amb les amistats mitjançant la xarxa) i individual (on un membre pot aïllar-se de la resta de la família temporalment per a fer exercici, meditar o llegir un llibre, per exemple).
Dit això, ara us convidem a donar un cop d’ull a les següents propostes que hem seleccionat aquesta setmana per a vosaltres:
- https://elsonidodelahierbaelcrecer.blogspot.com/ →blog amb moltes informacions i recursos orientats principalment a pares i mares d’infants amb autisme, però que són també vàlids per a tot tipus de diversitat i interessants i útils per a tothom. Se’ls pot seguir, a més, des de les principals xarxes socials.
- https://maresipares.cat/blog/ →blog que s’autoanomena “per a mares i pares inquiets” i que conté consells, orientacions, articles, etc. de caire força variat.
- https://www.educapeques.com/→blog educatiu per a famílies i educadors amb una gran quantitat de propostes relacionades amb els processos d’ensenyament-aprenentatge de diferents àmbits.
- https://n9.cl/g2idy→enllaç que us permetrà accedir a uns seminaris on line gratuïts impartits des d’Integratek per diferents professionals i dirigits als educadors, tant famílies com mestres.
I, per acabar, us deixem amb uns consells del Departament d’Educació força oportuns i pensats per a vosaltres, les famílies amb criatures a casa: