Aportacions del DPO a la CORONACRISI (8/06 -12/06)

Aportacions del DPO a la CORONACRISI (1/06 -5/06)
30 de maig de 2020
Aportacions del DPO a la CORONACRISI (15/06 -19/06)
12 de juny de 2020
Aportacions del DPO a la CORONACRISI (1/06 -5/06)
30 de maig de 2020
Aportacions del DPO a la CORONACRISI (15/06 -19/06)
12 de juny de 2020

Aportacions del DPO a la CORONACRISI (8/06 -12/06)

APORTACIONS DEL DPO A LA CORONACRISI. SETMANA 8-12/06/2020

Des del DPO, una setmana més i en període de desescalada, us oferim una nova edició de les nostres Aportacions que pretenen ser del vostre interès. Ànims i endavant, famílies del Col.legi Sant Vicenç!

Recordeu que, cada setmana, la Maria Gallart (logopeda i MEE de l’escola) comparteix amb vosaltres un recull d’activitats logopèdiques adreçades a l’alumnat d’educació infantil i del cicle inicial sota el títol Coronalogopèdia, a les quals hi podeu accedir mitjançant l’enllaç inserit al missatge que rebeu via Telegram.

Per altra banda, tingueu en compte que la Pilar Díaz -psicòloga de l’equip- resta a la vostra disposició per atendre on line les consultes que li vulgueu fer. Aquí teniu la 2a part de la seva exposició al voltant del tema dels hàbits: 

ELS HÀBITS (II)

Quins són els hàbits més importants a l’etapa d’educació infantil?

Cada vegada que els infants comproven que poden fer coses per ells mateixos, se senten bé, això els 

dóna seguretat i augmenta la seva valoració personal. És a dir, els bons hàbits potencien l’autoestima. Entre d’altres, destaquem:

  • Hàbits de relació: capacitat per a escoltar, acceptar les normes i jugar en grup (alguns s’assoleixen a casa i d’altres, a l’escola).
  • Hàbits d’autonomia: alimentació, descans, higiene i ordre:

* Hàbits d’alimentació: són necessaris per a la salut i positius per a l’intercanvi social. A casa és important poder compartir els àpats en família, tot i que actualment aquest espai de trobada en general s’ha perdut de manera que els infants solen menjar per una banda -sovint mirant la TV- mentre que pare i mare ho fan per una altra. A l’escola, però, el context és diferent. En relació als hàbits d’alimentació, se’n poden treballar d’altres com ara parar i desparar taula, esbandir el got o el plat, fer servir el tovalló, etc.

Es recomana:

  • Que els infants/mengin de forma autònoma.
  • Que els infants mengin tot tipus d’aliments (sempre adequats en quantitat i en qualitat a la seva edat i exceptuant, és clar, casos d’al.lèrgies o intoleràncies alimentàries).
  • Que els infants mengin sense distreure’s, jugant o mirant la TV.
  • Que els infants no abusin del sucre i d’altres additius perjudicials per a la seva salut.

* Hàbits de descans: tot i que, en general, als infants no els agrada anar a dormir,  cal que adquireixin una bona higiene del son, que és part de la seva salut. A més, l’hora d’anar a dormir és un moment que es pot aprofitar per a l’apropament emocional entre progenitors i infants, ja sigui mitjançant l’explicació d’un conte o bé parlant d’allò que s’ha fet durant el dia.

Es recomana:

  • Que els infants vagin a dormir a una hora adequada per tal de poder descansar les hores necessàries segons la seva edat. 
  • Que els infants dormin al seu propi llit (tot respectant altres maneres de fer).
  • Que els infants tinguin un clima de calma i tranquil.litat just a l’hora d’anar a dormir.

* Hàbits d’higiene corporal: inclouen des del control d’esfínters i anar al lavabo sols (cap als 3 anys habitualment tot i que dependrà en cada cas), fins a dutxar-se i passant per rentar-se la cara i les mans. 

Es recomana:

  • Que la roba que portin els infants sigui fàcil d’utilitzar per ells, és a dir, que no porti botons, cinturons o mitges, entre altres.
  • Que el sabó, la tovallola i el paper higiènic, estiguin a l’alçada o a l’abast dels petits.

* Hàbits d’ordre: els infants han d’aprendre a tenir cura i a endreçar les seves coses, com ara la roba i les joguines. A l’escola, per exemple, aprenen a posar-se i treure’s la bata, desar la motxilla i l’abric al seu penjador, guardar els jocs, etc.

Es recomana:

  • Que els infants aprenguin a vestir-se i a desvestir-se sols. Quant a l’elecció de la roba, cal que els deixeu escollir -sempre dintre d’un ordre- atès que això els permet desenvolupar la capacitat per a decidir, molt important en tots els àmbits de la vida.
  • Que els infants aprenguin a recollir les seves pertinences.

I el llistat d’enllaços que hem seleccionat per a vosaltres són els que segueixen:

 còmic destinat als infants que pretén conscienciar-los de la importància de portar les mans ben netes, editat per la Generalitat de Catalunya. 

Com a cloenda, ens volem acomiadar fins a la setmana vinent amb l’humor d’una tira còmica de l’entranyable Mafalda, genial creació del ninotaire argentí Joaquín Salvador Lavado Tejón, més conegut com a Quino.