Aportacions del DPO a la CORONACRISI (1/06 -5/06)
30 de maig de 2020Aportacions del DPO a la CORONACRISI (15/06 -19/06)
12 de juny de 2020APORTACIONS DEL DPO A LA CORONACRISI. SETMANA 8-12/06/2020
Des del DPO, una setmana més i en període de desescalada, us oferim una nova edició de les nostres Aportacions que pretenen ser del vostre interès. Ànims i endavant, famílies del Col.legi Sant Vicenç!
Recordeu que, cada setmana, la Maria Gallart (logopeda i MEE de l’escola) comparteix amb vosaltres un recull d’activitats logopèdiques adreçades a l’alumnat d’educació infantil i del cicle inicial sota el títol Coronalogopèdia, a les quals hi podeu accedir mitjançant l’enllaç inserit al missatge que rebeu via Telegram.
Per altra banda, tingueu en compte que la Pilar Díaz -psicòloga de l’equip- resta a la vostra disposició per atendre on line les consultes que li vulgueu fer. Aquí teniu la 2a part de la seva exposició al voltant del tema dels hàbits:
ELS HÀBITS (II)
Quins són els hàbits més importants a l’etapa d’educació infantil?
Cada vegada que els infants comproven que poden fer coses per ells mateixos, se senten bé, això els
dóna seguretat i augmenta la seva valoració personal. És a dir, els bons hàbits potencien l’autoestima. Entre d’altres, destaquem:
- Hàbits de relació: capacitat per a escoltar, acceptar les normes i jugar en grup (alguns s’assoleixen a casa i d’altres, a l’escola).
- Hàbits d’autonomia: alimentació, descans, higiene i ordre:
* Hàbits d’alimentació: són necessaris per a la salut i positius per a l’intercanvi social. A casa és important poder compartir els àpats en família, tot i que actualment aquest espai de trobada en general s’ha perdut de manera que els infants solen menjar per una banda -sovint mirant la TV- mentre que pare i mare ho fan per una altra. A l’escola, però, el context és diferent. En relació als hàbits d’alimentació, se’n poden treballar d’altres com ara parar i desparar taula, esbandir el got o el plat, fer servir el tovalló, etc.
Es recomana:
- Que els infants/mengin de forma autònoma.
- Que els infants mengin tot tipus d’aliments (sempre adequats en quantitat i en qualitat a la seva edat i exceptuant, és clar, casos d’al.lèrgies o intoleràncies alimentàries).
- Que els infants mengin sense distreure’s, jugant o mirant la TV.
- Que els infants no abusin del sucre i d’altres additius perjudicials per a la seva salut.
* Hàbits de descans: tot i que, en general, als infants no els agrada anar a dormir, cal que adquireixin una bona higiene del son, que és part de la seva salut. A més, l’hora d’anar a dormir és un moment que es pot aprofitar per a l’apropament emocional entre progenitors i infants, ja sigui mitjançant l’explicació d’un conte o bé parlant d’allò que s’ha fet durant el dia.
Es recomana:
- Que els infants vagin a dormir a una hora adequada per tal de poder descansar les hores necessàries segons la seva edat.
- Que els infants dormin al seu propi llit (tot respectant altres maneres de fer).
- Que els infants tinguin un clima de calma i tranquil.litat just a l’hora d’anar a dormir.
* Hàbits d’higiene corporal: inclouen des del control d’esfínters i anar al lavabo sols (cap als 3 anys habitualment tot i que dependrà en cada cas), fins a dutxar-se i passant per rentar-se la cara i les mans.
Es recomana:
- Que la roba que portin els infants sigui fàcil d’utilitzar per ells, és a dir, que no porti botons, cinturons o mitges, entre altres.
- Que el sabó, la tovallola i el paper higiènic, estiguin a l’alçada o a l’abast dels petits.
* Hàbits d’ordre: els infants han d’aprendre a tenir cura i a endreçar les seves coses, com ara la roba i les joguines. A l’escola, per exemple, aprenen a posar-se i treure’s la bata, desar la motxilla i l’abric al seu penjador, guardar els jocs, etc.
Es recomana:
- Que els infants aprenguin a vestir-se i a desvestir-se sols. Quant a l’elecció de la roba, cal que els deixeu escollir -sempre dintre d’un ordre- atès que això els permet desenvolupar la capacitat per a decidir, molt important en tots els àmbits de la vida.
- Que els infants aprenguin a recollir les seves pertinences.
I el llistat d’enllaços que hem seleccionat per a vosaltres són els que segueixen:
- https://faros.hsjdbcn.org/ca/articulo/quan-pares-discuteixen-davant-seu-fill→interessant article que aborda el tema de les conseqüències de les discussions dels pares davant dels fills.
- https://criatures.ara.cat/lectura/Contes-gestionar-emocions_0_2454354544.html→recull de títols de contes per a la gestió de les emocions amb els menuts de casa; entre d’altres, el de la psicopedagoga M. Helena Tolosa (que ha visitat la nostra escola), autora de Lin i Dot i la vareta màgica del benestar emocional.
- https://tinyurl.com/y6wut96g→vídeoclip de la cançó del Baix Llobregat de The Penguins.
→còmic destinat als infants que pretén conscienciar-los de la importància de portar les mans ben netes, editat per la Generalitat de Catalunya.
Com a cloenda, ens volem acomiadar fins a la setmana vinent amb l’humor d’una tira còmica de l’entranyable Mafalda, genial creació del ninotaire argentí Joaquín Salvador Lavado Tejón, més conegut com a Quino.