Caràcter Propi – Família i escola – Titularitat

Consell Escolar
14 de novembre de 2010
Nivells educatius
14 de novembre de 2010
Consell Escolar
14 de novembre de 2010
Nivells educatius
14 de novembre de 2010

Caràcter Propi – Família i escola – Titularitat

CARÀCTER PROPI

Presentació i justificació

El pluralisme de la nostra societat fa necessari que les persones i les insti­tucions es defineixin, i que cada col·lectiu manifesti clarament els trets que expressen la seva identitat.

La diversitat existent entre les múltiples concepcions de la persona, la vida, el món i la mateixa societat provoca també una evident diversitat entre les propostes educatives que constitueixen el conjunt de les escoles del nostre país.

En el marc de les llibertats que la Constitució reconeix, aquesta varietat de propostes educatives ha de trobar camins que en garanteixin tant la coherèn­cia com la continuïtat. Cal, però, que siguin adequadament definides i que respectin el que les lleis prescriuen.

D’acord amb aquests principis, també la nostra escola ha decidit definir-se i presentar públicament el model educatiu que ofereix, descrit en el seu Caràcter propi.

El Caràcter propi del centre, que forma part del Projecte educatiu, és el document que estableix el tipus d’educació i serveis que la nostra esco­la brinda a la societat, alhora que fixa les grans línies de la seva pedagogia i del seu model de gestió organitzativa. Això fa que tots els qui en formen part -famílies, professors i alumnes- tinguem el deure de conèixer-lo i de respectar-lo.

D’antuvi volem manifestar que es tracta d’una oferta educativa d’interès públic que es fonamenta en la doctrina de l’Església catòlica i en la voluntat decidida d’oferir un servei a aquelles famílies del nostre país que desitgen una educació cristiana per a llurs fills. Per això és una opció educativa clarament definida i a l’ensems respectuosa envers totes les altres opcions.

La nostra identitat

La inspiració cristiana que des dels seus inicis, l’any 1959, il·luminà la fundació de l’ACPF ha donat coherència i sentit a la nostra tasca educativa i es reflecteix en el Caràcter propi del centre, que es fonamenta en aquests principis:

a) Som una escola al servei de la societat

La nostra escola vol oferir-se a la societat com una comunitat en què tothom és acceptat i pot dialogar, escoltar i ser escoltat, i tots els que hi participen se’n senten responsables.

b) Som una escola inserida a Catalunya i al servei del país

La nostra escola col·labora en el procés que ha conduït Catalunya al recobra­ment de la identitat com a poble que té cultura pròpia, una llengua i uns costums i tradicions.

c) Promovem una educació integral

La nostra escola té com a finalitat afavorir el creixement i la maduració de l’alumne ajudant-lo a descobrir i desenvolupar les seves qualitats i capa­citats; alhora, potencia tant el creixement de la seva dimensió social, amb la in­tenció de preparar-lo per a transformar i millorar la societat, com el desenvolupament de la seva dimensió ètica i trans­cendent a través del coneixement del missatge de Jesucrist, fill de Déu, que convida l’home a viure en l’esperança d’una vida eterna.

d) Eduquem en la llibertat i per a la llibertat

L’actitud dels educadors de la nostra escola, coherent amb el nostre Caràcter propi, ha de ser un estímul per als alumnes i ha de propiciar que els nois i noies siguin capaços de pensar pel seu compte en un clima de convivència on aprenguin a relacionar-se amb respecte i a perdonar-se.

e) Eduquem per a la justícia i la solidaritat.

La nostra escola promou l’educació per a la convivèn­cia i educa els alumnes per a ser defensors i constructors de la pau, afavorint el reconeixement i la comprensió de les diferències entre les persones, promovent els valors específics del nostre poble i donant suport a aquells organismes, institucions i persones que, amb sentit evangèlic, impulsen l’entesa, la concòrdia i la pau.

f) Potenciem la dimensió cristiana de l’educació

La proposta educativa de la nostra escola defensa i promou els valors i les actituds cristianes entre els membres de la seva comunitat educativa. Aquests ens ajuden a interpretar el món que ens envolta i a descobrir el sentit de la nostra tasca com a educadors. Ens referim als següents valors i actituds:

L’actitud d’acolliment entre educadors, alumnes i famílies, rebutjant tota discriminació per motius intel·lectuals, religiosos, socials, etc.
L’atenció preferent per tots aquells alumnes, famílies i sectors socials que són objecte de qualsevol tipus de marginació.
La gratitud i l’alegria, sense deixar-nos abatre per les dificultats de la vida, i educant en el sentit de la festa.
La creativitat i la voluntat de renovació, fu­gint de la rutina, la indiferència i el conformisme.
La vocació educadora i l’amor al treball, amb tot el que comporten de lliura­ment personal i de servei als altres.
La participació il·lusionada en la tasca educativa, fent real i visible la co­responsabilitat i la comunió entre tots els qui convivim a l’escola.
L’esperit de reconciliació, que vol dir tenir la voluntat de reconstruir el vincle que ens uneix amb l’altre i el desig de sobreposar-se al greuge rebut. Reconciliació com a sinònim d’aquell perdó que se sent de cor i ens mou a obrir les mans a l’altre i a acceptar el seu penediment.
El reconeixement dels propis errors i l’acceptació de les pròpies debili­tats, que són actituds que ens ajuden a afrontar qualsevol situació que la vida ens presenti.
Llista de presidents de l’ACPF fins la seva dissolució el 2013:
Vicenç Peixó Roig (1959-63)
Vicenç Marco Nicolau (1963-75)
Joan Nicolau Toral (1975-79)
Josep M. Aymerich Costa (1979-83)
Francesc Boloix Piñol (1983-87)
Josep Ferrés Prats (1987-93)
Joaquim Vilaplana Boloix (1993-97)
Enric Casas Ferrés (1997-98)
Remei Cerdà Herrero (1998-2004)
Joan Pallerola Comamala (2004-08)
Francesc Chavarria Casanovas (2008-13)
Joan Capdevila Vives (2013-actualitat)
—————-
Pujar amunt

FAMÍLIA I ESCOLA

a) Una educació compartida

Pares, mares, mestres, alumnes i personal d’administració i serveis constitueixen la comunitat educativa del Col·legi Sant Vicenç, que desplega el seu projecte educatiu en un clima de relació basat en el respecte, la cooperació i la reconciliació.

Entenem que família i escola han de compartir els criteris educatius, les preocupacions i inquietuds i, en definitiva, tota l’acció educativa. Fomentar les relacions de col·laboració entre pares i l’escola esdevé, doncs, un dels pilars de la proposta que el nostre centre ofereix a les famílies que li confien l’educació dels seus fills i filles.

b) La participació de les famílies en la vida de l’escola

Els pares i mares són els principals responsables de l’educació dels fills, i molts desitgen que l’acció iniciada a la llar tingui una continuïtat. Per això dipositen la confiança en la nostra escola i esperen que aquesta completi la seva acció educativa.

Alhora, l’escola els ofereix canals de participació coresponsable que recu­llen, representen i defensen els interessos del conjunt de famílies que formen la comunitat educativa, sempre amb vista a afavorir l’educació integral dels alumnes. Destaquen per la seva importància:

el Patronat de la Fundació Educativa Esteve Casals
l’Associació de Mares i Pares d’Alumnes (AMPA)
el Consell Escolar
les diverses comissions de treball.
c) La relació entre família i escola

La nostra concepció d’escola com a complement de la família fa que cerquem una relació propera entre escola i família a través de l’intercanvi i la coope­ració entre pares, mares i educadors, amb l’objectiu d’aconseguir una acció educativa coherent. Els instruments d’aquesta relació són diversos:

reunions de principi de curs;
entrevistes del tutor-a amb les famílies dels seus alumnes;
lliurament personal d’informes al final del 1r i 3r trimestre de cada curs;
publicació de la revista escolar Nosaltres i la pàgina web de l’escola (www.csantvicens.com);
orientació a les famílies des del Departament Psicopedagògic i d’Orientació.
—————-
Pujar amunt

TITULARITAT

La Fundació Educativa Esteve Casals (FEEC) és el titular del Col·legi Sant Vicenç des del 2015. Fins llavors la titularitat havia estat a mans de l’Associació Catòlica de Pares de Famílies (ACPF) fundada l’abril del 1959. La Fundació:
a) És una entitat sense ànim de lucre que té el patrimoni, els rendiments i els recursos obtinguts afectats de forma permanent a la realització de les finalitats d’interès general previstes en aquests estatuts.

b) Té vocació de permanència i es constitueix amb durada indefinida.

c) Manté, administra i gestiona el Col·legi Sant Vicenç com a centre d’ensenyament on es duu a terme essencialment la seva activitat.

d) Desenvolupa activitats educatives, acadèmiques, culturals, lúdiques i esportives, com també qualsevol altra dirigida a la consecució dels fins abans exposats.

e) Realitza o participa en projectes, en especial de promoció educativa o de qualsevol naturalesa, adreçats a l’acompliment dels seus fins.”

La Fundació té com a finalitats:
a) L’ensenyament i la investigació en tots els seus nivells, graus i modalitats previstos a les lleis educatives d’àmbit estatal o autonòmic.

b) La creació, direcció, gestió, administració, manteniment i explotació dels corresponents centres.

c) La formació integral dels alumnes d’acord amb una concepció cristiana de la persona, la vida i el món que els prepara en la transformació i millora de la societat.

d) L’ensenyament de la religió catòlica que, d’acord amb els seus principis, ajudi els alumnes a trobar les respostes als grans interrogants existencials que l’ésser humà es planteja.

e) La col·laboració responsable i la solidaritat des d’aquells valors que fan la nostra societat més humana i justa.

f) La defensa dels drets de la família com a institució bàsica de la nostra societat.

g) La promoció del coneixement de la llengua i de la cultura catalana, com també la integració a Catalunya de les persones vingudes d’altres llocs, respectant la seva pròpia cultura.