La millor resposta: la pau

Contes de tardor
16 d'octubre de 2017
Xerrades escola de pares curs 2017-18
25 d'octubre de 2017
Contes de tardor
16 d'octubre de 2017
Xerrades escola de pares curs 2017-18
25 d'octubre de 2017

La millor resposta: la pau

Dia de la Pau. Col·legi Sant Vicenç, 2017

Dia de la Pau. Col·legi Sant Vicenç, 2017

Uns infants duien aquest lema en una pancarta el dia de la manifestació de rebuig als atemptats de Barcelona i Cambrils d’aquest estiu. Davant la barbàrie comesa per uns joves jihadistes, aquests nens i nenes tenien escrita en la seva pancarta l’autèntica i millor resposta. La pau és un dels valors més universals i nobles que tenim i sabem que s’ha d’aprendre. La nostra societat, a través de la família i l’escola, ha estat capaç de transmetre’l, o almenys això mostraven aquests infants aquell matí a la plaça de Catalunya.

Què els va passar a aquests joves al cor dels quals niava tant d’odi? També van anar a l’escola, amb mestres i educadors. També van rebre aquest valor i convivien pacíficament amb la gent. Quina llavor fosca i terrible va arrelar dins seu, en el més profund del seu cor? És més, qui o què l’alimentava i regava perquè es fes tan gran?

Certament els mestres ens hem sentit desconcertats davant d’aquests fets, però sabem que hem de continuar. No podem defallir ni permetre que la llavor fosca del desànim que ens envaeix es faci gran.

Per tenir com a resposta la pau, cal fer-se abans unes preguntes que necessiten ser reflexionades i interioritzades, ja que apel·len al nostre ésser com a persona: qui i com sóc, què penso i com actuo, què sento, què em passa, per què…

És molt important en el creixement personal conèixer bé les emocions i sentiments que habiten dins nostre, que en algunes ocasions no es perceben i en d’altres ens sorprenen. En la nostra vida és fonamental fer alguna vegada un camí d’introspecció per conèixer com som. Només identificant les males herbes que creixen podrem arrencar-les (enveges, odi, ràbia, rancúnies…), i alhora centrar els nostres esforços a cuidar allò bo que tenim, que ens fa feliços a nosaltres i als altres.

I si algun cop la llavor fosca s’ha fet un arbre, haurem de deixar-nos ajudar per tallar-lo, perquè sols no podríem.

Quan arribi el Nadal a la nostra escola, direm als alumnes que hi ha un Príncep de la Pau que ens pot ajudar en aquesta tasca personal. Ell va estimar molt, fins i tot als qui li feien mal, i ens va ensenyar què és perdonar, que és la millor eina -o camí, en deia ell- per aconseguir arrencar totes les llavors, herbes i arbres foscos i terribles. En aquest sentit, ens ve a la memòria la imatge del pare que va perdre el seu fill en els atemptats i que es va unir en una emotiva abraçada amb l’imam de Rubí.

No estem sols, les persones hem nascut per viure relacionant-nos. A l’escola, els mestres seguirem acompanyant els infants que se’ns confien, juntament amb les famílies, i continuarem pensant sempre i ensenyant que la millor resposta és la pau.

Enguany, dins del marc del programa Escola Nova 21, volem dedicar una part de la nostra acció educativa a ajudar els i les alumnes en aquest camí de coneixement personal (en la gestió del propi aprenentatge intel·lectual però també emocional, d’autonomia personal…) a través d’una tutoria individualitzada. És un objectiu important que també compartirem amb la reflexió sobre el nostre PEC en els àmbits de les noves metodologies didàctiques fonamentades en l’adquisició de les competències bàsiques i una avaluació centrada en l’alumne.

L’Escola Nova 21 és una oportunitat que ens ha passat per davant i no hem volgut deixar escapar. Creiem que permetrà de nou una reflexió profunda, en el si de la comunitat educativa, sobre el nostre propòsit educatiu, i que acabarà reflectint-se en un PEC renovat i dinàmic, tal com ha de ser en un centre dins del marc d’escola avançada i innovadora, al servei de la nostra població i de les famílies que ens confien els seus fills i filles.