Presentació – Objectius de la PGA

Els alumnes del Tercer Cicle inicien un curs…OLÍMPIC!
23 d'octubre de 2024
La Castanyada 2024
11 de novembre de 2024
Els alumnes del Tercer Cicle inicien un curs…OLÍMPIC!
23 d'octubre de 2024
La Castanyada 2024
11 de novembre de 2024

Presentació – Objectius de la PGA

UN ENTORN SEGUR

Aquest curs 2024-25 implementarem a la nostra escola el Programa d’innovació #aquiproubullying, impulsat per la Direcció General d’Atenció a la Família i Comunitat Educativa. Aquest programa promou el benestar emocional de l’alumnat, la implicació individual i col·lectiva en la millora de la convivència, i la sensibilització envers l’assetjament escolar com a factors clau en la prevenció.

A través de la feina elaborada el curs passat per un equip impulsor -format per docents- i la formació rebuda pel Claustre de professors, enguany s’aniran desenvolupant les accions corresponents en l’àmbit escolar.

Un dels objectius d’aquest programa és sensibilitzar i implicar tota la comunitat escolar en la millora de la convivència i el compromís amb el benestar com a eina clau per a l’èxit escolar.

És essencial la participació de tota la comunitat educativa per assolir els objectius d’aquest programa: l’alumnat, els docents, les famílies i el personal d’administració i serveis. L’establiment d’un entorn segur, que garanteixi el benestar tant a l’escola com a casa, serà clau. En aquest sentit crec que ens pot ajudar les paraules de Boris Cyrulnik -reconegut neuròleg i psiquiatre expert en la resiliència- quan parla del entorn segur i la seva relació amb la resiliència dels infants:

  • Per facilitar que un nen pugui ser resilient -o desenvolupar-se- cal transmetre-li seguretat. De primer, donar seguretat a la seva mare perquè ella involuntàriament la transmet. També fa falta un entorn segur estructurat per la mare i el pare, la llar, els avis, la llar d’infants… Quan el nen arribi a l’escola, ja haurà adquirit el plaer d’aprendre, atesa la seguretat que l’ha protegit. I l’escola serà per a ell una aventura, un repte que serà capaç de superar. Quan torni a casa, estarà orgullós d’ell mateix i explicarà que ha sigut molt valent…
  • Donar seguretat a un nen és crear un aferrament (“apego”) familiar. L’amor és quelcom flamant, febre, fervor, està separat de la realitat. En canvi, l’aferrament es teixeix dia a dia, amb la forma de parlar, compartir l’esmorzar, la forma de somriure i enfadar-se, està en la vida quotidiana. L’aferrament no és amor, però, un cop creat, es converteix en un vincle molt fort, i els nens se senten segurs perquè és un sentiment de familiaritat: sé com parlar a la meva mare i al meu pare, sé que, segons el que facin, no me’n puc refiar, conec els gestos, estic tranquil, soc a casa, no tinc por, sé els comportaments, sé el que haig de fer. Encara que hi hagi adversitats, que n’hi ha, sabré com gestionar-les, i no m’angoixaré. (Resiliencia: el dolor es inevitable, el sufrimiento es opcional. Boris Cyrulnik)

Per una altra banda, i gràcies a la psicologia evolutiva, sabem que la identitat emergent de l’infant en els primers anys de vida es va conformant a partir de la mirada dels pares. Per a reconèixer-se a ell mateix, necessita mirar-se en els altres, és a dir, l’infant anirà interioritzant les emocions i experiències viscudes quan són tornades per la mare i el pare. El nen s’ha de sentir “sentit” pels pares, i s’ha d’establir un vincle, un aferrament segur i de confiança, que garantirà el seu bon desenvolupament. Aquesta confiança ha d’anar acompanyada per la regulació emocional (la temprança) dels pares i mares.  Els infants no poden ser instruments utilitzats en els conflictes familiars.

Si partim del principi que no existeixen les famílies perfectes, sí que podem prendre consciència que cal reconèixer i donar suport als fills com a individus diferents amb necessitats pròpies. El vincle afectuós i de confiança que troben en la llar també ha de conviure amb la necessitat que tenen de descobrir i explorar el món. Per tant, s’ha de donar una separació i posteriorment un retorn de l’àmbit protector familiar. L’escola juga un paper fonamental en la socialització i el descobriment de l’entorn en els infants.

La identitat emergent dels infants a edats primerenques no pot ser obstaculitzada per una protecció exagerada, ni segrestada perquè els infants hagin de satisfer les necessitats emocionals dels pares, ni rebutjada pel fet de no respondre a les expectatives creades a casa.

Davant les dificultats i limitacions que podem tenir com a pares i mestres a l’hora d’establir un vincle positiu i enriquidor a casa i a l’escola, vull recordar les paraules del nostre Caràcter propi quan parla de potenciar la dimensió cristiana de l’educació. I concreta, entre d’altres, els valors següents:

  • L’esperit de reconciliació, que vol dir tenir la voluntat de reconstruir el vincle que ens uneix amb l’altre i el desig de sobreposar-se al greuge rebut. Reconciliació com a sinònim d’aquell perdó que se sent de cor i ens mou a obrir les mans a l’altre i a acceptar el seu penediment.
  • El reconeixement dels propis errors i acceptació de les pròpies debilitats, que són actituds que ens ajuden a afrontar qualsevol situació que la vida ens presenti.

No existeixen les famílies perfectes -hem dit-, tampoc els mestres ni l’escola perfecta. Però si posem en pràctica aquests valors, prenem interès per desplegar el nostre Projecte educatiu i col·laborem mútuament en els diferents àmbits de la comunitat educativa, crec que ho tenim més fàcil per a crear aquest entorn segur i de benestar tan necessari per al desenvolupament dels nostres infants.

 Jaume Folqué Nicolau
-Director pedagògic-

Sant Vicenç dels Horts, 30 de setembre de 2024