Visita al Cosmocaixa
13 de febrer de 2023Carnaval 2023
21 de febrer de 2023La veu dels nostres alumnes
TALLERS D’EXPERTS: alumnes 4t a 6è de Primària
Amics lectors i lectores! Primer de tot, ens presentem. Som els Reporters intrèpids, un grup de nois i noies de 4t a 6è de la nostra escola, amb una gran missió: compartir amb tota la comunitat educativa del Col·legi Sant Vicenç moltes de les activitats que anem realitzant durant el curs i que, moltes d’elles, són innovadores a la nostra escola. Com molt bé podeu pensar, la nostra tasca consisteix en redactar notícies i editar vídeos per poder comunicar a tothom allò que volem: notícies que succeeixen a l’escola i que hem triat nosaltres mateixos. Tres alumnes de 6è han realitzat les tasques de direcció i, juntament amb la Isabel, han coordinat i vetllat per a què tot sortís bé. En aquesta ocasió, publicarem en aquesta secció tres notícies: Què són els tallers d’experts?; L’Ukelele a l’escola i Els ambients d’aprenentatge a Primària.
QUÈ SÓN ELS TALLERS D’EXPERTS?
Durant una hora a la setmana (tots els dimecres de 15 a 16 hores) i complementant la tasca que es realitza des de cada àrea, els tallers d’experts utilitza una metodologia activa i integra a la perfecció la teoria i la pràctica. Parteix de la teoria de les intel·ligències múltiples de Howard Gardner, en la qual entenem que la intel·ligència no és un element únic i aïllat, sinó un conjunt de diferents capacitats específiques. Nosaltres som els protagonistes de totes les activitats: triem a quin taller volem anar (responent a un qüestionari i parlant amb els nostres tutors), ens organitzem en comissions, planifiquem la tasca, la realitzem i l’avaluem. Però també volem destacar el paper dels nostres mestres perquè ha estat fonamental per poder dur a terme totes les activitats. L’objectiu d’aquests tallers és doble: per una banda, dona resposta a habilitats i interessos que tenim i, per altra, té un sentit d’aprenentatge servei perquè el taller tindrà diferentes “productes finals” (exposicions, notícies, jocs, decoracions…) que seran, de ben segur, ben rebudes a la nostra escola.
Els quatre tallers que han sorgit aquest curs han estat els següents:
POSA MACA L’ESCOLA: Amb la Lluïsa, el Luis i la Rosa, dissenyem i construïm objectes i materials per millorar els espais de l’escola, participem en la decoració del nostre centre i ajudem a posar “maca l’escola”. Durant aquest trimestre hem estat elaborant uns cartells d’aniversaris per a cada curs, hem pensat com poden acondicionar el “Submarí” i hem fet manualitats per recaptar diners i comprar xarxes noves per a les porteries del pati.
CORAL “TOT VA BÉ”: Amb la Irene, aprenem cançons i les cantem, formant part de la coral del Col·legi Sant Vicenç. Preparem peces musicals per poder participar en espectacles, festes i esdeveniments. Durant aquests mesos, entre altres coses, hem estat preparant les nadales del Pessebre Vivent: nadales cantades i interpretades.
JUNTS…HO PODREM FER!: Amb la Maite, el Roger i la Lina, organitzem activitats per als infants més petits de l’escola, jocs, danses, contes, manualitats… A finals del trimestre, hem pogut realitzar una gimcana per als alumnes de P4, jocs tradicionals a P5 i 2n i un arbre amb les mans dels alumnes de P3 i P5.
REPORTERS INTRÈPIDS: Amb la Isabel, investiguem, escrivim i participem en la revista Nosaltres i en la pàgina web de l’escola. Redactem textos i editem vídeos per a què les notícies arribin a tothom. Durant aquests mesos, hem redactat les notícies: Tallers d’experts, l’Ukelele a l’escola i Els Ambients d’aprenentatge, hem preparat la informació per poder editar els vídeos durant el segon trimestre, hem elaborat un quadern d’entreteniments sobre l’hivern adreçat als alumnes de 1r i 2n i hem redactat una entrevista per al nostre auxiliar de conversa.
L’UKELELE A LA NOSTRA ESCOLA
Ja feia uns quants cursos que els mestres de la nostra escola es plantejaven fer un canvi en la incorporació de l’instrument a l’escola i pensem que, després de la Pandèmia, tot es va veure més clar. No es podia tocar la flauta i nosaltres demanaven un canvi. La idea d’aprendre a tocar l’ukulele o ukelele, com també es pot denominar, ens ha semblat una idea fantàstica entre els alumnes.
L’activitat començarà aquest curs, durant el mes de gener, entre els alumnes de 4t i 5è de Primària, en grups reduïts d’uns 12 alumnes (els altres 13 alumnes del grup classe estaran fent comprensió oral i lectora) i estem molt emocionats. Parlant amb la Irene i el David, especialistes i mestres de música, ens han donat més detalls sobre l’activitat: la farem durant el segon i tercer trimestre, els ukeleles – amb afinador, cordes i fundes- ja han arribat a l’escola, aprendrem a cuidar i gaudir de l’instrument i que, estan convençuts, que ens agradarà molt aprendre a tocar-lo.
L’ukelele és un instrument de corda pinçada tradicional de Hawaii que, segons alguns autors, a principis del segle XX, va ser molt utilitzat en diversos gèneres musicals. Els darrers anys s’ha tornat a popularitzar i està guanyant importància la seva aplicació a l’ensenyament de la música a les escoles. Les parts de l’ukelele són: el cap, les clavilles, el mànec, els trastets, la caixa de ressonància, la boca i el pont.
Tocant l’ukelele, aprendrem i millorarem:
- La relació entre el cos i la ment
- La simultaneïtat dels actes
- El pensament lògic-verbal
- La memòria visual, gestual i auditiva
- L’entrenament de l’oïda
- El ritme, el llenguatge musical i l’escolta activa
- A tocar tots junts
- I moltes coses més!
Estem molt nerviosos per aprendre a tocar-lo!!!!
ELS AMBIENTS D’APRENENTATGE
Els ambients és una metodologia activa que consisteix en organitzar diferents espais d’aprenentatge, de relació i de comunicació on, a partir de diferents propostes, els nens i les nenes poden actuar, observar, investigar, construir els seus aprenentatges, etc. Permet l’aplicació dels aprenentatges assolits i adquirir-ne de nous, essent sempre significatius, vivencials i funcionals. Els alumnes disposen d’un temps límit per a cada ambient i estan acompanyants per tres mestres que fan una funció orientativa i d’aprofundiment. La proposta d’aquest primer trimestre a la nostra escola, en els cursos de 1r a 3r, ha estat la següent: dimecres, de 15 a 16 h (1r); dilluns, de 16 a 17 h (2n) i dijous, de 16 a 17 h (3r).
S’han ofert tres ambients amb diferents propostes a cadascun d’ells. La circulació de l’alumnat ha estat lliure al llarg del trimestre, però almenys, han hagut anar un cop a cada ambient, sense repetir-ne cap durant dues sessions consecutives. La tria de l’ambient s’ha fet a través d’unes targetes. Al matí del dia que es fa “Ambients”, només arribar, l’alumnat escull quin ambient farà a la tarda.
Els tres ambients que s’han organitzat aquest trimestre han estat:
- ESPAI LLIURE: consta de dos espais més diferenciats. Per una banda, s’ofereix als infants la possibilitat d’experimentar amb la sorra, amb cubells, rasclets, estris de cuina, rodets per fer carreteres, cotxes… D’altra banda, els espera un espai per treballar aspectes més motrius a través dels jocs tradicionals, les xanques i la corda de saltar.
- JOC SIMBÒLIC: es caracteritza per imitar accions de la vida quotidiana del món dels adults. Els infants s’expressen tal i com són, juguen, desenvolupen la seva capacitats de relació amb els altres i adquireixen determinades habilitats personals que donen sentit a allò que aprenen del seu entorn.
- JOCS DE TAULA: jocs que treballen la memòria, la coordinació, l’agilitat, el raonament, la concentració…
La valoració de mestres i alumnes ha estat molt positiva i es pensen organitzar altres tipus d’ambients de cara als segon i tercer trimestres: experimentació, cosir, trenar, construcció, laboratoris lectors, etc.