La veu dels nostres alumnes
TALLERS D’EXPERTS: alumnes 4t a 6è de Primària
Amics lectors i lectores! Primer de tot, ens presentem. Som els Reporters intrèpids, un grup de nois i noies de 4t a 6è de la nostra escola, amb una gran missió: compartir amb tota la comunitat educativa del Col·legi Sant Vicenç moltes de les activitats que anem realitzant durant el curs i que, moltes d’elles, són innovadores a la nostra escola. Com molt bé podeu pensar, la nostra tasca consisteix en redactar notícies i editar vídeos per poder comunicar a tothom allò que volem: notícies que succeeixen a l’escola i que hem triat nosaltres mateixos. Tres alumnes de 6è han realitzat les tasques de direcció i, juntament amb la Isabel, han coordinat i vetllat per a què tot sortís bé. En aquesta ocasió, publicarem en aquesta secció tres notícies: Què són els tallers d’experts?; L’Ukelele a l’escola i Els ambients d’aprenentatge a Primària.
QUÈ SÓN ELS TALLERS D’EXPERTS?
Durant una hora a la setmana (tots els dimecres de 15 a 16 hores) i complementant la tasca que es realitza des de cada àrea, els tallers d’experts utilitza una metodologia activa i integra a la perfecció la teoria i la pràctica. Parteix de la teoria de les intel·ligències múltiples de Howard Gardner, en la qual entenem que la intel·ligència no és un element únic i aïllat, sinó un conjunt de diferents capacitats específiques. Nosaltres som els protagonistes de totes les activitats: triem a quin taller volem anar (responent a un qüestionari i parlant amb els nostres tutors), ens organitzem en comissions, planifiquem la tasca, la realitzem i l’avaluem. Però també volem destacar el paper dels nostres mestres perquè ha estat fonamental per poder dur a terme totes les activitats. L’objectiu d’aquests tallers és doble: per una banda, dona resposta a habilitats i interessos que tenim i, per altra, té un sentit d’aprenentatge servei perquè el taller tindrà diferentes “productes finals” (exposicions, notícies, jocs, decoracions…) que seran, de ben segur, ben rebudes a la nostra escola.
Els quatre tallers que han sorgit aquest curs han estat els següents:
POSA MACA L’ESCOLA: Amb la Lluïsa, el Luis i la Rosa, dissenyem i construïm objectes i materials per millorar els espais de l’escola, participem en la decoració del nostre centre i ajudem a posar “maca l’escola”. Durant aquest trimestre hem estat elaborant uns cartells d’aniversaris per a cada curs, hem pensat com poden acondicionar el “Submarí” i hem fet manualitats per recaptar diners i comprar xarxes noves per a les porteries del pati.
CORAL “TOT VA BÉ”: Amb la Irene, aprenem cançons i les cantem, formant part de la coral del Col·legi Sant Vicenç. Preparem peces musicals per poder participar en espectacles, festes i esdeveniments. Durant aquests mesos, entre altres coses, hem estat preparant les nadales del Pessebre Vivent: nadales cantades i interpretades.
JUNTS…HO PODREM FER!: Amb la Maite, el Roger i la Lina, organitzem activitats per als infants més petits de l’escola, jocs, danses, contes, manualitats… A finals del trimestre, hem pogut realitzar una gimcana per als alumnes de P4, jocs tradicionals a P5 i 2n i un arbre amb les mans dels alumnes de P3 i P5.
REPORTERS INTRÈPIDS: Amb la Isabel, investiguem, escrivim i participem en la revista Nosaltres i en la pàgina web de l’escola. Redactem textos i editem vídeos per a què les notícies arribin a tothom. Durant aquests mesos, hem redactat les notícies: Tallers d’experts, l’Ukelele a l’escola i Els Ambients d’aprenentatge, hem preparat la informació per poder editar els vídeos durant el segon trimestre, hem elaborat un quadern d’entreteniments sobre l’hivern adreçat als alumnes de 1r i 2n i hem redactat una entrevista per al nostre auxiliar de conversa.
L’UKELELE A LA NOSTRA ESCOLA
Ja feia uns quants cursos que els mestres de la nostra escola es plantejaven fer un canvi en la incorporació de l’instrument a l’escola i pensem que, després de la Pandèmia, tot es va veure més clar. No es podia tocar la flauta i nosaltres demanaven un canvi. La idea d’aprendre a tocar l’ukulele o ukelele, com també es pot denominar, ens ha semblat una idea fantàstica entre els alumnes.
L’activitat començarà aquest curs, durant el mes de gener, entre els alumnes de 4t i 5è de Primària, en grups reduïts d’uns 12 alumnes (els altres 13 alumnes del grup classe estaran fent comprensió oral i lectora) i estem molt emocionats. Parlant amb la Irene i el David, especialistes i mestres de música, ens han donat més detalls sobre l’activitat: la farem durant el segon i tercer trimestre, els ukeleles – amb afinador, cordes i fundes- ja han arribat a l’escola, aprendrem a cuidar i gaudir de l’instrument i que, estan convençuts, que ens agradarà molt aprendre a tocar-lo.
L’ukelele és un instrument de corda pinçada tradicional de Hawaii que, segons alguns autors, a principis del segle XX, va ser molt utilitzat en diversos gèneres musicals. Els darrers anys s’ha tornat a popularitzar i està guanyant importància la seva aplicació a l’ensenyament de la música a les escoles. Les parts de l’ukelele són: el cap, les clavilles, el mànec, els trastets, la caixa de ressonància, la boca i el pont.
Tocant l’ukelele, aprendrem i millorarem:
Estem molt nerviosos per aprendre a tocar-lo!!!!
ELS AMBIENTS D’APRENENTATGE
Els ambients és una metodologia activa que consisteix en organitzar diferents espais d’aprenentatge, de relació i de comunicació on, a partir de diferents propostes, els nens i les nenes poden actuar, observar, investigar, construir els seus aprenentatges, etc. Permet l’aplicació dels aprenentatges assolits i adquirir-ne de nous, essent sempre significatius, vivencials i funcionals. Els alumnes disposen d’un temps límit per a cada ambient i estan acompanyants per tres mestres que fan una funció orientativa i d’aprofundiment. La proposta d’aquest primer trimestre a la nostra escola, en els cursos de 1r a 3r, ha estat la següent: dimecres, de 15 a 16 h (1r); dilluns, de 16 a 17 h (2n) i dijous, de 16 a 17 h (3r).
S’han ofert tres ambients amb diferents propostes a cadascun d’ells. La circulació de l’alumnat ha estat lliure al llarg del trimestre, però almenys, han hagut anar un cop a cada ambient, sense repetir-ne cap durant dues sessions consecutives. La tria de l’ambient s’ha fet a través d’unes targetes. Al matí del dia que es fa “Ambients”, només arribar, l’alumnat escull quin ambient farà a la tarda.
Els tres ambients que s’han organitzat aquest trimestre han estat:
La valoració de mestres i alumnes ha estat molt positiva i es pensen organitzar altres tipus d’ambients de cara als segon i tercer trimestres: experimentació, cosir, trenar, construcció, laboratoris lectors, etc.