El Departament Psicopedagògic i d’Orientació (DPO), com a equip pluridisciplinar que coordina i assessora la comunitat educativa respecte de necessitats educatives, socials i curriculars específiques i/o especials, inclou, des del curs 2010-2011, la Comissió d’atenció a la diversitat (CAD) i la Comissió social (CS). 

El curs 2020-2021 s’incorpora a l’equip un nou recurs: el Suport intensiu per a l’escolarització inclusiva (SIEI), per atendre l’alumnat amb necessitats educatives especials derivades de limitacions molt significatives, tant en el funcionament intel·lectual com en la conducta adaptativa, els quals requereixen al llarg de tota l’escolaritat mesures i suports intensius per poder relacionar-se, participar i aprendre.

Formen part del DPO el director, la cap d’estudis, la psicòloga, la logopeda, la vetlladora, la tècnica en integració social (TIS), l’educador i les tres mestres d’educació especial, els quals treballen de forma coordinada i es mantenen en contacte amb d’altres serveis externs (EAP, CDIAP, CSMIJ, Serveis Socials, professionals privats, etc.).

El marc legal en vigor que determina les actuacions del DPO des del curs 2017-2018 és el següent:

  • Llei 12/2009, del 10 de juliol, d’educació on en el seu preàmbul exposa la necessitat d’adequar l’activitat educativa per atendre la diversitat d’alumnes i l’assoliment de la igualtat d’oportunitats i en l’accessibilitat.
  • DECRET 150/2017, de 17 d’octubre, de l’atenció educativa a l’alumnat en el marc d’un sistema educatiu inclusiu el qual determina a l’article 1 que l’atenció educativa a l’alumnat comprèn el conjunt de mesures i suports destinats a tots els alumnes, amb la finalitat d’afavorir el seu desenvolupament personal i social i perquè avancin en l’assoliment de les competències de cada etapa educativa i la transició a la vida adulta, en el marc d’un sistema educatiu inclusiu.

 Els dos grans objectius generals del DPO són:

  • Contribuir a la millora dels resultats educatius de l’alumnat, tot potenciant l’assoliment de les capacitats i competències bàsiques –sobretot l’aprenentatge de la lectoescriptura, un bon nivell d’expressió i comprensió orals i de comprensió lectora i expressió escrita, les habilitats matemàtiques bàsiques i autonomia en l’aprenentatge) que permetin el seu desenvolupament personal i escolar.
  • Fomentar la cohesió social afavorint l’escolarització inclusiva de l’alumnat per tal de garantir la seva integració escolar i social independentment de la seva llengua, cultura, condició social i origen.

Cada inici de curs, el Departament Psicopedagògic i d’Orientació elabora la seva programació general que abasta l’atenció a alumnes, famílies, mestres i centre educatiu, i dins la qual té un especial protagonisme el Pla d’atenció a la diversitat de l’alumnat. Al final del curs es redacta la memòria corresponent, la qual recull el grau d’assoliment dels objectius i els resultats de les actuacions proposades -segons l’avaluació efectuada- i que serà la base de la programació del curs següent.