Nivells educatius

Caràcter Propi – Família i escola – Titularitat
14 de novembre de 2010
Extraescolar de futbol sala, ens visitarà Jordi Torras
14 de novembre de 2010
Caràcter Propi – Família i escola – Titularitat
14 de novembre de 2010
Extraescolar de futbol sala, ens visitarà Jordi Torras
14 de novembre de 2010

Nivells educatius

En aquesta secció els diferents cicles i etapes expliquem els nostres objectius educatius, les activitats d’aprenentatge, les sortides i colònies i també ens presentem.

Etapa d’infantil (de 3 a 5 anys)

P3, P4 i P5

Etapa de primària (de 6 a 12 anys)

Cicle inicial (1r i 2n curs)
Cicle mitjà (3r i 4t curs)
Cicle superior (5è i 6è curs)

Etapa d’Infantil (de 3 a 5 anys)

L’enfocament de l’ensenyament a l’ educació infantil és globalitzador, és a dir, les activitats giren al voltant d’un tema que interessi i motivi els alumnes, ja que aquests perceben l’entorn de forma global i mitjançant l’experimentació i la manipulació.

La perspectiva globalitzadora i el constructivisme permeten que els nens i les nenes facin aprenentatges significatius establint connexions entre els coneixements previs (allò que ja saben) i els nous continguts (allò que els presentem).

Dins d’aquest marc el/la mestre/a té una funció de guia i organitzador de la dinàmica escolar, per tal com coneix i respecta el ritme de maduresa i l’estil d’aprenentatge de cada alumne/a (tractament de la diversitat).

Per altra banda, cal tenir en compte que l’educació dels/les nens/es ha de ser compartida per la família i l’escola, de manera que hi hagi el màxim de coordinació i col·laboració entre pares, mares i mestres. Això afavorirà l’establiment d’un bon clima que permetrà un desenvolupament harmònic integral del nen/a.

—————-
Pujar amunt

Etapa de primària (de 6 a 12 anys)

Cicle inicial (1r i 2n curs)

Els alumnes del cicle inicial han d’assolir uns “objectius” educatius mitjançant la guia del mestre i els recursos de què disposem, tenint en compte les seves capacitats i coneixements previs.

De vital importància serà tenir uns bons “hàbits” personals i d’estudi que els puguin ajudar a aconseguir-los.

Des de l’escola es donen unes “recomanacions” als pares i alumnes per al bon funcionament del curs escolar i l’acció educativa.

Objectius principals de les àrees instrumentals:

LLENGUA CATALANA I CASTELLANA

Saber expressar amb fluïdesa fets i vivències propis i del seu entorn.
Respectar el torn de paraula i valorar les intervencions i idees dels altres.
Llegir expressivament textos breus.
Elaborar textos espontanis i creatius.
Realitzar els traços de l’escriptura amb seguretat, claredat i tenir cura de la presentació.
Ampliar el vocabulari bàsic i utilitzar-lo amb precisió.
Utilitzar les normes ortogràfiques bàsiques i dominar l’ortografia natural.
MATEMÀTIQUES

Reconèixer la desena i la centena, llegir, escriure, interpretar correctament nombres fins al 999 i utilitzar els ordinals del 1r al 10è.
Calcular mentalment resultats d’operacions i problemes senzills.
Calcular sumes i restes (sense portar-ne) amb nombres fins a tres xifres.
Descobrir que les matemàtiques poden ser usades per a expressar i conèixer millor la realitat.
Identificar i usar correctament les unitats de mesura (longitud, massa, capacitat, temps).
Identificar i conèixer línies, superfícies i les figures geomètriques bàsiques.

Hàbits personals i d’estudi:

A casa, és convenient que l’alumne/a tingui un lloc fix d’estudi.
Abans de posar-se a treballar, cal preocupar-se de tenir a punt tots els estris i llibres de consulta que s’han de fer servir.
Abans de sortir de casa, cal que l’alumne/a prepari tot el material que necessitarà a l’escola (estris, llibres, roba d’esport…).
Sempre que calgui, l’alumne/a ha de dedicar un temps a acabar les tasques pendents. Aquestes tasques les durà a la carpeta.
És molt recomanable que l’alumne/a dediqui cada dia una estona a la lectura de llibres adients a la seva edat.
Cal rentar-se les mans abans de realitzar un treball.
Convé que l’alumne/a s’iniciï en l’hàbit de l’estudi, llegint les paraules sense pronunciar-les i sabent donar raó del que s’ha llegit.
Cal assegurar un descans de 9 a 10 hores diàries.
És convenient racionalitzar l’ús del temps de què el noi/a disposa. No és bo que faci moltes activitats, ni tampoc que abusi de la televisió i dels videojocs.

Recomanacions als pares i mares en començar el curs:

Per al bon funcionament de la classe, cal que tots siguem puntuals. En cas de retard i absència, s’ha de portar justificant.
Les sortides escolars formen part de la programació del centre i, per tant, cal assistir-hi. Cal portar signada l’autorització per a totes les sortides.
A les excursions s’ha de portar el xandall de l’escola, i, si cal dur dinar, procureu que no sigui massa abundós.
En cas de malaltia que impedeixi fer educació física, cal portar un certificat mèdic.
Els dies de educació física s’ha de portar la bossa amb la tovallola, roba per a canviar-se, sabatilles de goma, gorra i estris d’higiene personal.
Tota la roba ha d’estar marcada amb el nom i cognom de l’alumne/a.
Es prega que pare i mare assisteixin a les entrevistes concertades amb el tutor/a. En cas de no poder venir, cal avisar amb antelació.
Convé que els alumnes no portin joguines i entreteniments que els puguin distreure de les activitats escolars.
El primer dia de curs els alumnes no han de portar els llibres folrats, ja que s’han de revisar.
Els alumnes no han de portar estoig. El material se’ls dóna a la classe.
Agraïm la participació dels pares i mares quan demanem la col·laboració amb l’escola (disfresses, material, deures, revisió de l’agenda, lectura…).
Per a fer plàstica és recomanable que els alumnes portin una bata o alguna roba per no embrutar-se.
A partir de 1r de primària els alumnes pujaran sols a l’aula.
Quan el noi/a esmorza a l’escola, s’ha d’intentar que l’esmorzar sigui complet i saludable. Eviteu l’abús de pastes, llaminadures…
Procureu no portar llaminadures per a les celebracions d’onomàstiques i aniversaris.
Quan un fill/a comença a llegir, és important no forçar el seu ritme d’aprenentatge, ja que es pot produir angoixa i bloqueig.
—————-
Pujar amunt

Cicle mitjà (3r i 4t curs)

Comencem un nou curs d´il·lusions i esforços rebent els alumnes de 2n de primària que s´incorporen al nostre cicle i retrobant els qui ja hi eren el curs passat.

El cicle mitjà és un cicle de canvis i d´assoliment d´hàbits, que comporta una col·laboració entre pares i mestres. Esperem el vostre ajut perquè aquest període d´adaptació sigui per als vostres fills més planer i us recordem que estem a la vostra disposició per a qualsevol dubte que pugui sorgir al llarg del curs.

Des de l’escola es donen unes “recomanacions” als pares i alumnes per al bon funcionament del curs escolar i l’acció educativa.

A L’ESCOLA

Ús de l’agenda.
Arxivador:
Separadors ( amb els noms de les àrees ).
Com s’ha d’organitzar.
Revisió.
Recopilació dels treballs del trimestre en un àlbum.
Llibres amb el nom i cognoms a la part superior dreta de les tapes.
Material individual per a cada alumne/a:
Llapis, goma, maquineta i colors.
Bolígrafs blau, vermell, negre i verd ( quan hagin aconseguit el carnet de conduir bolígraf ).
Regle de 20 cm.
Un diccionari en català i un altre en castellà ( a partir del 2n trimestre de tercer).
Tisores, cola de barra i una bata o samarreta vella.
Compàs i transportador d’angles ( només per 4t ).
Portar la targeta sanitària de la Seguretat Social original, a les colònies.
A CASA

Cal recordar la importància de la puntualitat, i, en cas de retard i absències, s’ha de portar justificant.

Les sortides i colònies formen part de la programació del centre i, per tant, cal assistir-hi. Cal portar signada l’autorització per a totes les sortides i colònies que es lliurarà per a cada sortida.

A les excursions s’ha de portar el xandall de l’escola.

En cas de malaltia que impedeixi fer educació física, cal portar un certificat mèdic.

Els dies d’educació física s’ha de portar la bossa amb la tovallola, roba de recanvi, sabatilles de goma, casquet de dutxa i estris d’higiene personal.

Tota la roba ha d’estar marcada amb el nom i cognoms de l’alumne/a.

Es prega que pare i mare assisteixin a les entrevistes concertades amb el tutor/a. En cas de no poder venir, cal avisar amb antelació.

En cas de voler celebrar onomàstiques i aniversaris a classe, recomanem no portar llaminadures.

Cas assegurar un descans de 9 a 10 hores diàries i racionalitzar l’ús del temps sense abusar de la televisió i dels videojocs.

És important ser comprensius, tant a l’escola com a casa, en el procés d’adaptació al nou cicle.

Sempre que calgui l’alumne/a ha de dedicar un temps a acabar les tasques pendents, com també dedicar una estona a la lectura.

QUINES CAPACITATS HA D’ASSOLIR L’ALUMNE/A DURANT EL CICLE MITJÀ?

ÀREA DE LLENGUA

Llengua parlada

Comprendre i produir de manera ordenada i coherent missatges orals.
Respectar el torn de paraula i valorar les idees i intervencions dels altres.
Llegir mentalment i expressivament textos diversos.
Memoritzar, recitar i dramatitzar poemes, textos breus i cançons.
Llengua escrita

Utilitzar la lectura com a tècnica per a la recerca d’informació i com a font de plaer.
Reconèixer i elaborar textos de diferent tipologia a partir de models diversos: avisos, cartes, anuncis, resums i notícies periodístiques.
Elaborar textos espontanis i creatius.
Elaborar i utilitzar resums, esquemes i gràfiques com a tècniques d’estudi.
Fonètica i ortografia

Interessar-se per una pronúncia correcta.
Distingir les síl·labes d’una paraula i identificar-ne la tònica.
Utilitzar les normes ortogràfiques bàsiques: majúscules, plurals, apòstrof, b/v, terminacions verbals i consonants mudes.
Classificar els mots en aguts, plans i esdrúixols.
Identificar diftongs.
Gramàtica

Identificar i puntuar les oracions enunciatives, interrogatives, exclamatives i exhortatives.
Identificar el nom, l’adjectiu i el verb dins l’oració.
Utilitzar els pronoms personals.
Distingir el subjecte i el predicat d’una frase.
Lèxic (vocabulari)

Ampliar el vocabulari bàsic.
Identificar i utilitzar sinònims i antònims.
Diferenciar el sentit real i el sentit figurat d’expressions usuals o frases fetes.
Saber utilitzar correctament el diccionari.
Utilitzar amb precisió i correcció el vocabulari propi i específic d’altres àrees.

ÀREA DE LLENGUA ANGLESA

Interessar-se pel coneixement d’una nova llengua i cultura.
Reconèixer els aspectes sonors, rítmics i d’entonació característics de l’anglès.
Elaborar i comprendre senzills missatges orals en anglès dirigits al professor/a o als companys/es en situacions simulades a classe.
Comprendre textos orals en llengua anglesa en situacions habituals conegudes per l’alumne/a.
Conèixer algunes regles bàsiques del codi escrit de la llengua anglesa i poder produir senzills i breus textos escrits en anglès.
Llegir textos senzills relacionats amb temes de l’entorn quotidià de l’alumne/a.
MATEMÀTIQUES

Nombres i operacions

Saber llegir, escriure i ordenar els nombres naturals fins al milió.
Utilitzar els ordinals del 1r al 20è.
Utilitzar el càlcul mental per a resoldre operacions senzilles.
Tenir un domini de les taules de multiplicar.
Saber fer les operacions bàsiques (suma, resta, multiplicació i divisió).
Resoldre problemes d’una i dues operacions.
Reconèixer les fraccions i representar-les gràficament.
Magnituds i mesures

Emprar les matemàtiques per a expressar i conèixer millor la realitat.
Expressar la longitud, la massa, la capacitat i el temps en diverses unitats.
Comparar el resultat de mesures d’una mateixa quantitat fetes amb unitats diferents.
Geometria

Saber reconèixer i construir les figures geomètriques bàsiques.
Aprendre l’ús del regle, escaire, compàs i transportador d’angles.
Identificar i representar angles rectes, aguts, obtusos i rectes perpendiculars.
Estadística i probabilitat

Interpretar i construir diferents tipus de gràfics.
Reconèixer els possibles resultats d’un fenomen d’atzar.
—————-
Pujar amunt

Cicle superior (5è i 6è curs)

NORMES DEL CICLE SUPERIOR

Per al bon funcionament de la classe, cal que tots siguem puntuals. En cas de retard o absència, s’ha de portar justificant. (Les portes s’obren a les 8:50 h i 14:50 h.).
Cal assegurar un descans de , com a mínim, 8 hores diàries.
Les sortides i colònies escolars formen part de la programació del centre i, per tant, cal assistir-hi i portar el xandall de l’escola. S’ha de portar signada l’autorització que es lliurarà a principi de curs.
Els dies d’educació física s’ha de portar la bossa amb la tovallola, roba de recanvi, sabatilles de goma, gorra i estris d’higiene personal. En cas de malaltia que impedeixi fer la classe, cal portar un certificat mèdic.
Tota la roba ha d’estar marcada amb el nom i cognom de l’alumne/a.
Es prega que el pare i la mare assisteixin a les entrevistes concertades amb el tutor/a. En cas de no poder venir, cal avisar amb antelació.
Per al bon funcionament del curs, cal que qualsevol qüestió (gabinet psicopedagògic, àrees d’aprenentatge…) es tracti primer amb el tutor/a.
Convé que els alumnes no portin entreteniments (discman, gameboy…) que els puguin distreure de les activitats escolars.
Està prohibit portar mòbil a l’escola i a qualsevol activitat escolar.
Agraïm la participació dels pares i mares quan demanem la col·laboració amb l’escola (material, deures, revisió de l’agenda, lectura…). Cal signar les notes dels mestres i contestar-les si és necessari.
És convenient racionalitzar l’ús del temps de què el noi/a disposa. No és bo que facin moltes activitats, ni tampoc que abusi de la televisió, dels videojocs ni d’internet.
Els alumnes poden portar bata o samarreta per a fer plàstica .
Quan el noi/a esmorza a l’escola, s’ha d’intentar que l’esmorzar sigui complet i saludable. Eviteu l’abús de pastes i llaminadures. Si es té constància de qualsevol problema d’alimentació, cal informar el tutor/a.
El nen/a que presenti febre, conjuntivitis, diarrea o paràsits no pot venir a l’escola.
Quan un alumne/a es trobi malament a les hores de classe o menjador, s’avisarà els pares perquè vinguin a recollir-lo/la.
Els mestres no poden administrar medicaments, sense autorització escrita del metge, als alumnes. En cas de necessitat, el medicament s’ha de fer arribar al tutor/a de l’alumne/a i el metge ha d’especificar la dosi i l’hora que cal administrar-lo.
HÀBITS D’ESTUDI

A casa, és convenient que l’alumne/a tingui un lloc fix d’estudi amb les condicions adequades i tenir a punt tots els estris i llibres de consulta .
Abans de sortir de casa, cal que l’alumne/a prepari tot el material que necessitarà a l’escola.
Cada dia l’alumne/a ha de dedicar una hora, com a mínim, a acabar les feines pendents, estudi dels temes, lectura…
Utilitzarem arxivadors per a guardar els fulls de treball per àrees i fer el dossier a final de cada trimestre .
Cal esforçar-se per a una correcta presentació dels treballs escrits (marges, ús del regle per subratllar o fer graelles…).
MATERIALS I ESTRIS

Agenda escolar.
Flauta dolça.
Compàs.
Calculadora no científica.
Diccionaris (castellà, català, anglès).
Conjunt de regles (escaire, cartabó i regle de 30 cm).
Arxivador amb separadors de colors i amb el nom de les àrees.
Llibres de text (folrats i amb el nom).
Estoig amb colors, bolígrafs, goma, maquineta, enganxall, tisores, retoladors i llapis.
COM TRACTEM LA DIVERSITAT

Amb el propòsit de respectar el procés maduratiu de cada alumne/a, l’horari lectiu del cicle superior preveu fins a quatre possibilitats de tractar la diversitat:

a) Els agrupaments flexibles de matemàtiques, que permeten que en una mateixa franja horària tots els alumnes del curs estiguin fent el mateix, però cadascú segons les seves aptituds i amb una disminució de ràtio.

El grup flexible de matemàtiques (taller de càlcul) tindrà com a objectiu potenciar el raonament lògic i el càlcul mental, i el de llengua (taller de lectura) treballarà principalment la mecànica lectora i la comprensió.

b) Els grups de reforç, normalment molt reduïts, que faciliten encara més l’atenció de l’alumne/a amb dificultats d’aprenentatge.

c) Els grups cooperatius i els racons de treball, que fomenten l’ajuda mútua i el treball en equip.

d) Els grups partits, que fan possible un ambient d’estudi més intens i permeten atendre la individualitat. Es realitzaran en matemàtiques i llengua catalana.

Quines capacitats ha d’assolir l’alumne/a durant el cicle superior?

ÀREA DE LLENGUA

Llengua parlada

Produir missatges orals (conversa, narració, descripció, exposició de temes…).
Sentir la necessitat de saber escoltar per comprendre, informar-se i poder participar en la conversa.
Llegir mentalment i expressivament qualsevol text, en prosa o vers, adequat a l’edat.
Memoritzar, recitar i dramatitzar poemes, textos breus i cançons.
Llengua escrita

Utilitzar la lectura com a tècnica per a la recerca d’informació i com a font de plaer.
Reconèixer i elaborar textos de diferent tipologia a partir de models diversos: avisos, cartes, anuncis, resums, notícies periodístiques i cròniques.
Elaborar textos espontanis i creatius.
Elaborar i utilitzar resums, esquemes i gràfiques com a tècniques d’estudi.
Fonètica i ortografia

Preocupar-se per una pronúncia correcta.
Distingir les síl·labes d’una paraula i identificar-ne la tònica.
Utilitzar les normes ortogràfiques bàsiques: majúscules, plurals, apòstrof, b/v, terminacions verbals, consonants mudes i insegures.
Classificar els mots en aguts, plans i esdrúixols.
Identificar diftongs.
Raonar i aplicar l’accent diacrític i la dièresi.
Gramàtica

Identificar i puntuar les oracions enunciatives, interrogatives, exclamatives i exhortatives.
Identificar dins la frase les categories gramaticals (nom, verb, adjectiu i adverbi).
Utilitzar connectors, complements i pronoms febles.
Distingir el subjecte i el predicat d’una frase.
Lèxic (vocabulari )

Ampliar el vocabulari bàsic.
Identificar les relacions dels mots pel seu significat: polisèmia, sinonímia, antonímia, sentit propi i figurat, comparació i frases fetes.
Diferenciar el sentit real i el sentit figurat d’expressions usuals o frases fetes.
Saber utilitzar correctament el diccionari.
Utilitzar amb precisió i correcció el vocabulari propi i específic d’altres àrees.

ÀREA DE LLENGUA ANGLESA

Mostrar interès i respectar la diversitat cultural mitjançant l’estudi d’una nova llengua.
Participar en situacions de comunicació en llengua anglesa practicant els aspectes sonors, rítmics i d’entonació característics de l’anglès.
Produir i comprendre textos orals en llengua anglesa en situacions conegudes per l’alumne/a.
Reproduir cançons i poemes provinents de la cultura anglesa.
Comprendre la lectura de senzills textos en llengua anglesa sobre temes coneguts o d’especial interès per a l’alumne/a.
ÀREA DE MATEMÀTIQUES

Nombres i operacions

Saber escriure, llegir i ordenar: nombres naturals (fins al bilió), nombres decimals (fins al mil·lèsim) i nombres fraccionaris bàsics.
Utilitzar els ordinals en problemes reals.
Utilitzar el càlcul mental per resoldre operacions senzilles.
Saber fer les operacions bàsiques (suma, resta, multiplicació i divisió) amb nombres naturals, decimals i fraccionaris.
Resoldre problemes de fins a quatre operacions.
Aprendre l’ús de la calculadora.
Magnituds i mesures

Emprar les matemàtiques per expressar i conèixer millor la realitat.
Identificar i relacionar les unitats del sistema mètric decimal de longitud, capacitat, massa i superfície.
Conèixer les unitats de mesura d’angles (grau, minut i segon), com també la relació i operació de les mateixes.
Geometria

Saber construir i calcular el perímetre i l’àrea de qualsevol figura geomètrica regular i de les irregulars més importants.
Perfeccionar l’ús del regle, escaire, compàs i transportador d’angles.
Estadística i probabilitat

Llegir i interpretar un conjunt de dades estadístiques i calcular la mitjana i la moda.
Realitzar experiències aleatòries (jocs d’atzar) i anàlisi dels possibles resultats.
Resoldre problemes utilitzant tècniques estadístiques, justificant i valorant els resultats.